En fysisk version av en digital version av en fysisk version

Det finns digitala spel som framförallt tillhör en tid då den största fördelen med datorns gränssnitt var att man slapp blanda kortleken mellan varje omgång. Solitaire för Windows 98 är ett sådant.

Jag gillar tanken på att när Alfapet, Trivial Pursuit och Pictionary flyttar in i mobilen blandar Evan Roth leken genom att återta den fysiska formen av Solitaire men behålla den digitala formgivningen, ursprungligen framtagen av Susan Kare (som för övrigt även ligger bakom den glada Macen som mötte 90-talets Apple-användare i datorns uppstartsekvens).

Evan Roth är interaktionsdesigner i grunden men är i dag mest känd för sin konst där han på olika sätt drar nytta av, och bidrar till hackerkulturen och opensource-rörelsen.

Kortleken tillverkades och såldes i 500 ex. för the Cooper-Hewitt, National Design Museum, men är tyvärr slutsåld.

I november pratade Evan Roth för TEDx om gränslandet hacking/konstnärskap, unintended use och playful cleverness. Från Sorbonne i Paris, där han bor. Sevärt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *